måndag 30 juli 2012

The Dark knight rises - 5/5


Det var åtta år sedan Batman tog på sig skulden för de hemska gärningar Harvey Dent, aka "two-face" stod för. Nu hotas Gotham city av en ny galning vid namn Bane, vilket i sin tur leder till att Bruce Wayne måste dra på sig kostymen igen. Bane är en våldsam person, vars motiv inte är helt klara. Han opererar under staden och hans enda mål verkar vara att förgöra Gotham för gott. I denns sista del i trilogin som Christopher Nolan skapat har han verkligen plockat in A-laget vad gäller skådespelare. från sin tidigare film Inception har Nolan tagit med sig Marion Cotillard, Tom Hardy och Joseph Gordon-Levitt. På detta så är även Anne Hathaway inplockad som Catwoman.
Alfred är inte lika övertygad som Bruce att Batman måste komma tillbaka, att han har gjort tillräckligt för staden. Detta leder till en konflikt mellan de båda som ger en ökad dramatisk spänning i den delen av filmen som inte är särskilt action-inriktad.



Årets mest efterlängtade film i mina ögon. Christopher Nolan hade innen den här filmen inte gjort en enda film som inte höll absolut toppklass, och han misslyckas inte heller här. Efter The Dark knight hade ju den tredje och sista filmen oerhört mycket att leva upp till, och även om den levererar så . når den väl kanske inte upp till den nivå jag var ute efter till 100 %.
Än en gång har Nolan tillsammans med en suverän skådespelare lyckats skapa en fruktansvärt skräckinjagande skurk. Jag tänker inte jämföra Tom Hardys prestation med Heath Ledgers, men om jag skulle jämföra Jokern och Bane, så blev jag definitivt mer skraj för Bane. Hans lugna natur blandat med en storlek och våldsamhet gör honom till den sista personen i hela världen jag skulle vilja stöta på i en mörk gränd en kväll.
Hur som helst så är detta en riktigt bra film, även om den inte riktigt lever upp till sin föregångare. Det är ett väldigt värdigt slut på den bästa filmtrilogin som gjorts någonsin i mitt tycke. Den dramatiska biten har fått mer fokus, vilket ger filmen en extra dimension. Detta är en film som ska ses i en biosalong, det är det enda sättet den får  riktig rättvisa.
Läs mer om The Dark Knight Rises

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar